Over de campagne

Als het donker wordt, zet je je fietsverlichting AAN. Die eenvoudige handeling staat centraal in de nieuwe landelijke fietsverlichtingscampagne ‘AAN in het donker’. Dit is de opvolger van de ‘Ik val op!’-campagne.

Fietsers zijn kwetsbaar in het verkeer. Daarom is het belangrijk dat zij goed zichtbaar zijn, ook in het donker. Hoewel fietsers weten dat fietsverlichting belangrijk is, fietsen zij toch nog te vaak zonder verlichting. Omdat de verlichting kapot of gestolen is, de batterijen leeg zijn of omdat gewoon simpelweg vergeten wordt de verlichting aan te zetten. En dat brengt risico’s met zich mee. Zonder fietsverlichting zijn fietsers slecht zichtbaar voor het andere verkeer. Met goede verlichting neemt het risico dat een fietser in het donker wordt aangereden met 20% af.

AAN in Utrecht

De regionale overheden en betrokken maatschappelijke organisaties zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de fietsverlichtingscampagne in hun regio.

In de provincie Utrecht is de campagne ‘AAN in Utrecht’ gelanceerd. Deze campagne speelt zich vooral online, via social media kanalen, af. Diverse influencers posten met enige regelmaat filmpjes over het belang van fietsverlichting en geven de campagne ‘AAN in Utrecht’ zo een extra duwtje in de rug.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) biedt via hun website ‘aaninhetdonker’ campagnemateriaal aan. Hier kun je gepersonaliseerde posters en flyers downloaden om zelf af te drukken en in jouw eigen woonplaats te verspreiden.

Maak je eigen “AAN in het donker" poster

Met een gepersonaliseerde “AAN” poster motiveer je mensen in jouw buurt hun fietsverlichting aan te zetten. Belangrijk, want met je fietsverlichting aan word je beter gezien.

Maak nu je eigen poster!

Nieuws & Downloads